Gezond eten met diabetes

Redactie van diabetestype1.nl • 14 December 2016
down20161221-6118-vr7ayz.jpg

Als je diabetes hebt, dan ben je heel vaak met je voeding bezig. Gelukkig houdt de wetenschap zich ook met voeding bezig, maar helaas vliegen de adviezen je om te oren. Welke voedingsadviezen gelden voor jou als je diabetes type 1 hebt?

Het allerbelangrijkste bij diabetes type 1 is dat je je eten en je insuline goed afstemt. Op deze manier houd je je bloedglucose beter binnen gezonde waarden en verklein je de kans op complicaties. Door regelmatig en gezond te eten lukt het meestal makkelijker om je insuline hierop af te stemmen. 

Schijf van Vijf

Voor gezond eten kunnen de meeste mensen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gebruiken. Deze richtlijn is in 2015 nog aangepast aan de nieuwste inzichten. De Schijf van Vijf wordt samengesteld op basis van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Deze richtlijnen zijn weer opgesteld op basis van betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek. Eet je volgens de Schijf van Vijf dan eet je dus gezond.

Voedingsrichtlijn Diabetes

  • Voor mensen met diabetes kwam in 2015 de nieuw Voedingsrichtlijn Diabetes 2015. Is dit anders dan de Schijf van Vijf? Op veel punten niet, maar sommige adviezen zijn voor mensen met diabetes extra belangrijk. En er zijn een paar extra adviezen. Dit zijn de belangrijkste adviezen uit de Voedingsrichtlijn Diabetes 2015:
  • Kies je voedingspatroon zoveel mogelijk in overleg met je behandelaars, zoals een diëtist en stel vragen als iets niet duidelijk is. Houd daarbij rekening met wat je gewend bent en ook met je budget, religie, cultuur en overtuiging. Dat helpt om een voedingspatroon beter vol te houden. 
  • Pas voeding en insuline zo goed mogelijk aan elkaar aan.
  • Beperk de inname van geraffineerde koolhydraten (witbrood, witte rijst enz.) en suikerhoudende dranken. 
  • Houd rekening met de glykemische index van voedingsmiddelen. Sommige producten met koolhydraten, zoals aardappelen, laten je bloedsuiker sneller stijgen dan andere, zoals volkorenbrood. 
  • Kies vooral voor onbewerkte (volkoren) producten, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.
  • Beperk de inname van producten met transvetten en verzadigde vetten. Vervang deze producten door producten met enkelvoudig of meervoudig onverzadigde vetten, zoals in margarine en olijfolie. Zuivelproducten met verzadigde vetten, zoals volle melk en volle yoghurt hoef je niet te vervangen.
  • Vermijd de inname van zuivelproducten met toegevoegde suiker, zoals vruchtenyoghurt en vla.
  • Eet voedingsmiddelen rijk aan omega-3 vetzuren, zoals vette vis, en gebruik geen supplementen met omega-3 vetzuren. Het advies is om 1 x per week vis te eten.
  • Drink niet meer dan 1 glas alcohol per dag en spaar het niet op.

Gezonde diëten

Wil je een dieet volgen om af te vallen, om je bloedsuikers te verbeteren of gewoon om gezonder te eten? Volgens de Voedingsrichtlijn Diabetes 2015 zijn vier diëten gunstig bij diabetes. Eén ander dieet wordt afgeraden: een vetbeperkt voedingspatroon. Het is niet bewezen dat dit dieet de bloedsuikers verbetert of hart en bloedvaten beschermt. De vier gunstige diëten staan in onderstaande tabel: