Na de maaltijd wandelen voor een betere bloedsuiker

Ondanks alle maatregelen toch een glucosepiek na de maaltijd? Probeer eens direct na het eten een korte maar stevige wandeling te maken, zeggen onderzoekers.

Veel mensen met diabetes type 1 lukt het alsmaar niet om hun HbA1c-streefwaarde te halen. Het is voortdurend balanceren om met insuline hoge bloedsuikerpieken te voorkomen of snel te corrigeren. Hoe minder uitschieters hoe beter; voor je kwaliteit van leven en met het oog op complicaties op de lange termijn.

Beweging na het eten

Door even flink je spieren te gebruiken, zet je ze aan om glucose uit het bloed te halen. Dat doen je spieren dan zonder dat ze insuline ervoor nodig hebben. Daardoor is het logisch dat het kan helpen om rond een maaltijd te bewegen. 

Verschillende onderzoekers hebben dat in de afgelopen 30 jaar bekeken. Want ja, we weten het allemaal, bewegen is goed. Maar wanneer, hoe lang en hoe intensief bewegen rond de maaltijd werkt het beste voor je suikerspiegel?

Fietsen?

In 1982 lieten onderzoekers twee kleine groepjes mensen met diabetes type 1 fietsen. Een halfuur na de eerste hap van hun ontbijt gingen mensen de hometrainer op en trapten 45 minuten stevig door. Dat werkte wel, hun glucosepiek was beduidend lager dan op dagen zonder fietsen. Ook de piek na de lunch was lager, dus het fietsen werkte nog een tijd door.

Werkt het ook met iets korter fietsen? Dat bekeken onderzoekers in 1994. Ze lieten mensen met diabetes type 1 een halfuur fietsen, een kwartiertje na een maaltijd met 50 gram koolhydraten. Dat werkte ook, maar iets minder goed. 

Wandelen?

In 2002 was er een proef waarbij mensen met diabetes type 1 niet fietsten maar wandelden. Dat deden ze ofwel 30 minuten voor het ontbijt, of juist 30 minuten erna. Hoewel de vroege wandeling een lekkere frisse start van de dag gaf, voorkwam hij geen glucosepiek na het ontbijt. Dus lopen ná de maaltijd werkte beter.

Onderzoek in moderne tijd

In de afgelopen 15 jaar is de behandeling van diabetes flink veranderd, met nieuwe soorten insuline en moderne insulinepompen. Reden voor Amerikaanse onderzoekers in Texas om nogmaals te bekijken wat wandelen doet na de maaltijd bij mensen met diabetes type 1. Bovendien wilden ze mensen in hun normale alledaagse setting bekijken.

Aan de nieuwe proef deden 7 redelijk jonge mensen met diabetes type 1 mee, tussen de 18 en 30 jaar. Ze hadden uiteenlopende BMI’s, dus er zaten lichte mensen in de groep maar ook mensen met overgewicht. 

Nauwkeurige test

De proefpersonen deden op twee dagen een nauwkeurige proef. Hun nuchtere glucose op die dagen was tussen de 3.9 en 11,1 mmol/l. Ze kregen op beide dagen een soort vloeibaar ontbijt met 41 gram koolhydraten, 240 kilocalorieën, 3 gram vezel, 10 gram eiwit en 4 gram vet. Daarbij gebruikten ze de dosis snelwerkende insuline zoals ze thuis ook zouden doen.

Op de eerste dag bleven de deelnemers na het ontbijt gewoon zitten. Ze checkten hun bloedsuiker om de 30 minuten. Op de tweede dag gingen ze direct na dat ontbijt 15 minuten lopen op een loopband, in een matig-intensief tempo. Dat wil zeggen: je voelt echt dat je wat doet maar het is nog te doen. Daarna bleven ze weer zitten.

Ruim een derde verschil

De bloedsuikerpiek van de deelnemers na het ontbijt was op de wandeldagen gemiddeld 36 procent lager dan op de zit-dagen. Ook was de bloedsuikerspiegel bijna de helft minder lang (47 procent) te hoog. 

Dat is dusdanig veel dat het voor je gezondheid kan uitmaken op de langere termijn. Als het effect tenminste ook zo blijft als je dit vaker doet, dat zou nog uitgezocht moeten worden. Maar het lijkt er dus op dat het helpt om direct na een maaltijd 15 minuten stevig te wandelen. 

Dit onderzoek is gepubliceerd in de Journal of the American College of Nutrition, 18 september 2017

Een kwartiertje wandelen na de maaltijd om een hoge glucosepiek te voorkomen is best haalbaar. Met de kanttekening dat het hier ging om een kleine studie, met jonge mensen. Het is dus niet zeker of het ook zo geldt voor oudere mensen, of voor maaltijden met een andere samenstelling. Of dat het op de langere termijn blijft werken. Maar wat let je om een eigen experiment te doen? 

Vragen over dit artikel?

Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en stel je vraag!


Vragen naar aanleiding van dit artikel (1)


leuk hoor wandelen maar als je door de neurophatie al niet meer goed loopt en in een scootmobiel zit is dit niet echt een optie

Beste Theo, daar heb je een terecht punt en goed dat je ons hier op wijst. Dit hadden we mee moeten nemen in het artikel, omdat neuropathie vaker voorkomt bij diabetes type 1. Erg vervelend voor je dat je hierdoor in een scootmobiel zit. Hoe gaat het verder met je? In het onderzoek hebben ze het over wandelen en fietsen, maar waar het met name om gaat, is dat je je spieren gebruikt na het eten. Door de spieren te gebruiken, zet je ze aan om glucose uit het bloed te halen. Dat doen je spieren dan zonder dat ze insuline ervoor nodig hebben. Dit kan ook op een andere manier dan fietsen of wandelen, bijvoorbeeld door je armen te gebruiken met krachttraining of het overgooien van een zware bal.

Vriendelijke groet, Annemarie

Vraag gesteld door: Theo Vroomans
Beantwoord door de DiabetesType1 redactie op: 05 oktober 2017 om 09:23

Stel een vraag

Gesprekken over dit artikel (1)


wandelen/bewegen na een maaltijd

Thema: Dagelijks leven
laaste update: ongeveer 2 jaar geleden

Start gesprek

Gerelateerde onderzoeksartikelen

Type 1 bijeenkomst - dr Giesje Nefs.jpg
18 november 2019

Psycholoog vertelt over diabetes combineren met je dagelijks leven

Bastiaan de Galan op infoavond type 1.jpg
09 april 2019

Onderzoeker De Galan vertelt over hypo’s en hypo-unawareness

HbA1c of Time in range.jpg
21 maart 2019

Focus op schommelingen bloedsuiker: hebben we HbA1C niet meer nodig?