Diabetes UNITED webinar 6: je diabetesbehandeling op 1,5 meter of digitaal

In deze coronatijd zendt Diabeter regelmatig via Facebook Live een webinar uit onder de naam Diabetes UNITED. Daaraan werken verschillende diabetesorganisaties mee, waaronder BvdGF, JDRF, Medtronic, Novo Nordisk en het Diabetes Fonds. Deze keer ging het over diabetes type 1 en de zorg, hoe gaat dat nu?

In deze webinar-reeks beantwoorden experts en ervaringsdeskundigen vragen. Alles over diabetes type 1 en het coronavirus vind je op deze overzichtspagina over corona; daar vind je ook linkjes naar de andere webinar-afleveringen.

Kort verslag

Dit keer ging het over de 1,5 meter-samenleving, die ook geldt voor de diabeteszorg. Hoe gaat dat en wat kun je verwachten? In deze aflevering waren te gast (via Skype):

  • Elly Nederend, diabetesverpleegkundige bij Diabetes Centraal
  • Jordi en Sarah Verspeek, ouders van Olivia die de diagnose kreeg vlak voor de lockdown
  • Bart Brandenburg, voormalig huisarts en nu betrokken bij zorginnovatie en Ehealth
  • Henk-Jan Aanstoot, kinderarts en oprichter Diabeter
  • Wietske Wits, presentator, patiëntcommunicatie bij Diabeter

Ervaringen in de zorg

De diverse diabeteszorgklinieken hadden allemaal eigenlijk dezelfde ervaringen in de afgelopen tijd. Dat was in het begin even schakelen, hoe doen we alles. Vaak was er al al de mogelijkheid tot videoconsulten, maar hadden zorgverleners er weinig ervaring mee. Nu het opeens moest, raakte iedereen snel van de koudwatervrees af. Je ziet nu dat een grote groep mensen die de kat uit de boom keken, nu snel ervoor gaat.

In de afgelopen jaren heeft de diabetestechnologie al steeds meer mogelijkheden gekregen om digitaal en op afstand gegevens te managen, en dat komt ook nu in deze tijd heel goed van pas. Dat zal ook alleen nog maar toenemen de komende tijd. Dat biedt ook meer mogelijkheden voor zorg op afstand.

Natuurlijk is het contact met een kind in een spreekkamer makkelijker. Maar iedereen went er wel steeds meer aan. Je kunt in een videobelgesprek ook samen kijken naar pompuitdraaien, je scherm met elkaar delen, enzovoorts.

Wat vinden patiënten ervan?

Veel ouders en kinderen vinden de zorg op afstand heel relaxt. Want het haalt ook juist barrières weg, bijvoorbeeld voor mensen die het eng vinden om een ziekenhuis in te gaan. Het scheelt ook veel ingewikkeld regelwerk in het gezin (oppas regelen, reizen, wachtkamer).

Al langer was er vaak de wens vanuit patiënten om online contacten te kunnen hebben in plaats van het hele gedoe voor een uitslaggesprek van 10 minuten.

Natuurlijk kan het persoonlijke contact fijner zijn. Je moet er ook wel een beetje handig mee zijn, technologie. Maar vaak lukt het toch wel, en er zijn dan ook juist voor mensen voordelen. Zoals een gesprek kunnen terugkijken. In de spreekkamer word je vaak overladen met informatie en je vergeet het vaak als je buiten staat.

Diabetes is een doe-het-zelfziekte. Als behandelaar ben je maar 4 uur per jaar in beeld, de rest moet je zelf doen. Je moet er veel voor leren, en daar zijn nieuwe ontwikkelingen in die vaak online mogelijkheden bieden.

Diagnose gekregen

De ouders van Olivia vertellen over toen zij de die diagnose kreeg: gestart bij huisarts, volgende ochtend bij diabetesverpleegkundige en daarna alles op afstand moeten regelen. Het installeren van pomp, sensor, allemaal via instructie online gedaan veel op internet gevonden. Het is hen goed bevallen, het ging goed.

Zorg vindt zichzelf opnieuw uit

Deze tijden versnellen voor zowel patiënten als zorgverleners de online mogelijkheden. Het is ook een mooie kans voor de zorg om zichzelf opnieuw uit te vinden: goede dingen vasthouden en openstaan voor nieuwe kansen. Meegaan met nieuwe ontwikkelingen zal moeten, want we zijn de corona nog niet kwijt. Zorgverleners zullen op andere manieren moeten gaan werken, want ook betekent 1,5 meter bijvoorbeeld minder mensen tegelijk in de kliniek.

Maar ook de rol van patiënten verandert. Er zijn mensen die graag veel contact hebben met hun zorgverlener, maar ook mensen die juist weinig contact nodig hebben, zoals ‘loopers’. Zij hebben juist meer behoefte aan groepscontact met elkaar, om ervaringen uit te wisselen. Dus groepsconsulten op afstand zijn ook een optie. Onderling contact tussen patiënten blijft heel belangrijk.

Ook de training van nieuwe technieken zal misschien veranderen. De uitleg van pompen hoeft nu niet door de zorgverlener te gebeuren maar gaat via filmpjes waarin patiënten het zelf uitleggen. Ook dat kan in de toekomst een nieuwe stap zijn in het verbeteren van de zorg: medisch advies scheiden van een coach.

Voeten en spuitplekken checken, HbA1c prikken

Hoe gaan de fysieke controles nou voortaan? Mogen we nog naar het ziekenhuis of een kliniek komen? Ja, en ook daarvoor geldt: niet iedereen heeft hetzelfde nodig. Bloed voor een HbA1c-check kun je tegenwoordig opsturen, en er zijn mogelijkheden om bepaalde dingen anders op te lossen. Maar er zijn natuurlijk situaties en je mag nog steeds komen, maar niet allemaal tegelijk en met afstand houden. Kinderen bijvoorbeeld 1 keer per jaar zien.

Verplicht 4 keer per jaar langs komen?

Moet je vanwege de zorgverzekeraars toch 4 keer per jaar naar een zorglocatie komen, ook als het goed gaat met je diabetes? Nee, ook een videoconsult telt ook voor de zorg. Veel kan op afstand, het verplicht 4 keer per jaar langskomen op een poli is aan het veranderen. Het werkt het beste als patiënten en zorgverleners met elkaar bekijken wat het handigst is. Dan zie je spontaan het aantal contactmomenten teruglopen of soms juist tijdelijk toenemen. Er komt meer flexibiliteit.

Opstarten van de zorg

Per zorgverlener wordt nu gekeken hoe ze weer gaan opstarten. Bijvoorbeeld door te kijken wie al heel lang niet is geweest, en of het prikken wel nodig is of dat bepaalde dingen zijn af te leiden op de verzamelde gegevens van pompen en sensoren. We gaan steeds meer toe naar zorg op afstand en met patiënten afspreken of ze zelf willen blijven vliegen of af en toe willen landen in de spreekkamer.

De conclusie: de coronacrisis, hoe naar ook, geeft ook mogelijkheden tot nog betere zorg op maat. Als we maar niet denken in ‘of of’, maar in ‘en en’. Op afstand doen wat kan, en komen wanneer het moet, en wat wil de patiënt zelf. Maar hoe dan ook geldt: heb je zorg nodig, trek alsjeblieft aan de bel bij je diabetesteam.

Tot de volgende keer op 3 juni!

Meer info over diabetes type 1 en het coronavirus vind je op deze overzichtspagina over corona; daar vind je ook linkjes naar de andere webinar-afleveringen.

Op de hoogte blijven?

Ontvang regelmatig nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde nieuwsberichten

24 september 2020

Diabetes UNITED webinar 8: corona en diabetes type 1, wat we tot nu toe weten

Peiling diabetestype1 website.jpg
04 september 2020

Betere kwaliteit van leven door diabetestype1.nl

shutterstock_641208637.jpg
14 augustus 2020

Relatie tussen diabetes en menopauze