Diabetes UNITED webinar 4: over diabetes type 1 en bewegen in coronatijden

Tijdens de coronacrisis zendt Diabeter regelmatig op woensdag om 19.30 uur via Facebook Live een webinar uit onder de naam Diabetes UNITED. Daaraan werken verschillende diabetesorganisaties mee, waaronder BvdGF, JDRF, Medtronic, DVN en het Diabetes Fonds. Deze keer ging het over in beweging blijven in deze tijden.

In deze webinar-reeks beantwoorden experts en ervaringsdeskundigen vragen. Alles over diabetes type 1 en het coronavirus vind je op deze overzichtspagina over corona; daar vind je ook linkjes naar de andere webinar-afleveringen.

Kort verslag van het webinar

Dit keer ging het over beweging in coronatijd. In deze aflevering waren te gast (via Skype):

  • Eelco de Koning, internist, hoogleraar diabetologie LUMC
  • Bas van de Goor, ex-topsporter, oprichter BvdGF
  • Frank Snoek, hoogleraar medische psychologie Amsterdam UMC
  • Roos Guijt (diabetes type 1) van Run on Insulin
  • Jan Flier (diabetes type 1) en sportleraar
  • Henk-Jan Aanstoot, kinderarts en oprichter Diabeter
  • Wietske Wits, presentator, patiëntcommunicatie bij Diabeter.

Voor iedereen met diabetes type 1 betekent het thuisblijven een verandering in bloedsuikerregulatie. Al is het voor iedereen anders: mensen die normaal een jachtig bestaan hebben vinden nu meer regelmaat thuis waardoor het beter gaat, bij anderen levert thuis zijn meer stress op, bijvoorbeeld met kleine kinderen.

Bewegen is goed voor je bloedsuikers, maar het ook goed voor je hoofd. Je stemming verbetert en je kunt ook beter dingen onthouden en nadenken. Er komen stoffen vrij in de hersenen die maken dat je je prettig gaat voelen. Vooral na het bewegen merk je dat, zelfs als je eerst geen zin had om te gaan. Ook ben je tevredener over jezelf. Samen sporten kan fijn zijn. Voor iedereen is de grens voor wat goed is anders. Te veel bewegen is ook weer niet goed, dwangmatig ook niet.

Moment van de dag?

Er is geen optimaal moment op de dag om te sporten met diabetes type 1. De een gaan het liefst ’s ochtends meteen bewegen, de ander juist liever wat later op de dag of ’s avonds. Wel zijn een paar dingen goed om daarbij in de gaten te houden: na het sporten kun je tijdelijk wat gevoeliger zijn voor insuline. Als je ’s avonds sport, gebeurt dat dus ’s nachts en heb je meer kans op te laag zitten.

Nog een tip: sport met zo min mogelijk kortwerkende insuline in je lichaam. Anders heb je meer moeite om je bloedsuiker stabiel te houden, omdat insuline efficiënter werkt tijdens het sporten. Het is een beetje uitproberen wat voor jou werkt.

Is er een ideale bloedsuiker bij het begin?

De ideale bloedsuikerwaarde ligt natuurlijk ongeveer op 6, maar dan laat je wel je vangnet thuis. Je hoeft maar 1 klein rekenfoutje te maken en je komt te laag te zitten. Als je gewoon comfortabel wil rennen kun je ook beginnen met 10 of 12. Maak het jezelf niet te moeilijk, en kijk hoe jouw lichaam reageert en wat je durft. Blijf aan de veilige kant maar maakt soms ook een sprongetje naar voren om iets te proberen.

Hoge waarde voor of na het sporten?

Als je hoog zit, dan maakt het uit wat voor soort sport je gaat beoefenen. Als je gaat gewichtheffen of sprinten, explosieve beweging, dan kan je bloedsuiker door de lichamelijke stress en hormonen eerst omhoog gaan. Elke sport is anders, elke persoon is anders.

Stel je zit nu regelmatig heel erg hoog, boven de 18, is het dan wel verstandig om veel te gaan bewegen? In het algemeen is de belangrijkste vraag: heb ik voldoende insuline aan boord en wat is de reden dat ik nu hoog zit? Kijk of je berekening wel klopt, en of je bloedsuiker op andere manier wat lager kan worden voor je gaat beginnen. Als je voldoende insuline hebt dan kun je hem naar beneden lopen. Maar kies dit niet als strategie. Heb je te weinig insuline aan boord en zit je al langer hoog, dan kan je lichaam geen glucose opnemen en schakelt het over op noodstroom en ga je verzuren.

Soms schiet je bloedsuiker juist pas ná het sporten omhoog. Dat komt doordat tijdens het sporten je bloed vooral gaat naar je spieren en minder naar je maag en darmen. Maar zodra dat weer normaal wordt, komen er bijvoorbeeld opeens koolhydraten vrij uit iets wat je voor of tijdens het sporten hebt gegeten of gedronken.

Wat als je laag komt te zitten?

Wat kun je het beste doen bij een lage waarde tijdens het sporten? Neem bijvoorbeeld dextro’s, een gelletje of sportdrank. Het hangt er een beetje van af hoe laag je zit, of je verder kunt in een lager tempo, of liever zo snel mogelijk veilig naar huis komt. Het kan soms ook lastig zijn dat sporten soms dezelfde symptomen geeft als hypo, dus zweten en shaken, dus je hebt het soms niet door.

Niet durven sporten uit angst voor hypo’s

Het komt vaak voor dat mensen bang zijn voor lage bloedsuikers tijdens het sporten, en daarom niet gaan, of niet alleen. Dat is begrijpelijk maar lastig, want juist door die vermijding komt je in een beperkende situatie terecht. Probeer die angst te overwinnen en weer wat vertrouwen te krijgen in jezelf, zodat je niet in een negatieve spiraal terechtkomt.

Het lichaam is een ingewikkelde machine, het luistert allemaal erg nauw. Je baalt als het niet goed gaat en geeft jezelf de schuld, maar dat hoeft niet. Maak jezelf geen verwijt, je hebt gedaan wat je kunt. Diabetes type 1 is alleen al topsport, en als je dan ook nog gaat sporten dan is dat extra ingewikkeld. Het kan ook elke keer anders lopen en dat vraagt veel van de veerkracht van je geest als het niet zomaar gaat zoals je hoopt. Wees coulant voor jezelf, word vrienden met jezelf om dat te verdragen.

Sporten of bewegen zonder pomp

Je hoort veel verhalen van sporters die hun pompstanden aanpassen. Maar ook als je geen pomp hebt en alleen een pen gebruikt, kun je prima sporten. Er zijn genoeg sporters die dat prima voor elkaar krijgen. Er komen natuurlijk steeds meer hulpmiddelen die het makkelijker maken om je bloedsuiker te reguleren tijdens het sporten, maar dat is altijd je eigen keuze. Ze kunnen ook juist in de weg zitten.

Sportclubs dicht

Wat doe je nu geplande activiteiten niet doorgaan en sportclubs dicht zijn? Zoek op internet activiteiten uit die je zelf kunt doen en die bij je passen, en probeer eens wat anders uit. Wandelen bijvoorbeeld heeft ook enorm goede effecten, net zoals andere ‘gewone’ beweging als tuinieren. We hebben het over sporten, maar dagelijkse gewone dingen hebben ook veel effect. Voor kinderen gaan vanaf 11 mei clubs weer open, ook voor niet-leden! Schrijf je in voor de nieuwsbrief van de Bas van de Goor Foundation, daarin vind je ook bewegingstips.

Overige vragen

Waarom dalen bij sommige mensen met type 1 tijdelijk de bloedsuikers tijdens een virusinfectie? Bij sommige virussen neemt de insulinegevoeligheid toe, blijkt, waardoor je minder insuline nodig hebt. Maar dat gebeurt niet bij alle virussen en ook niet bij iedereen. Het is nog niet te zeggen of dat voor het nieuwe coronavirus geldt of niet.

Wat als je nu opeens ’s nachts lage bloedsuikers hebt? Neem contact op met het diabetesteam of er wat met insulinedosis kan worden gedaan. Er zijn veel mogelijke oorzaken voor, het kan bijvoorbeeld te maken hebben met anders bewegen dan eerst. Het is goed om de nachtelijke glucosewaarde goed te krijgen. Want wie in de nacht laag zit, heeft ook de dag erna overdag meer risico op hypo’s, ook tijdens het sporten.

Gezond gedrag zoals bewegen is een van de lastigste dingen om vol te houden. Gelukkig voel je je er blijer door, maar je moet vaak eerst over die eerste hobbel heen, eerst doen en dan ervaar je de beloning. Goed om je dat te realiseren. Maar het is de moeite waard: bewegen helpt je in deze tijden echt om je beter te voelen.

Tot de volgende keer, op woensdagavond 6 mei!

Tip: vooraf kun je bij ons al vragen aangeven, dan geven wij die door. Stel je vragen in dit ‘gesprek’

Meer info over diabetes type 1 en het coronavirus vind je op deze overzichtspagina over corona; daar vind je ook linkjes naar de andere webinar-afleveringen.

Op de hoogte blijven?

Ontvang regelmatig nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde nieuwsberichten

New York Mini Marathon.jpg
08 mei 2018

New York Marathon: maar dan in Rotterdam​

24 september 2020

Diabetes UNITED webinar 8: corona en diabetes type 1, wat we tot nu toe weten

Peiling diabetestype1 website.jpg
04 september 2020

Betere kwaliteit van leven door diabetestype1.nl