down20170203-6423-3divim.jpg

Beweegadviezen voor mensen met diabetes type 1

Bewegen en diabetes type 1 blijft een uitdaging. Maar nu zijn er richtlijnen opgesteld voor veilig bewegen met diabetes. Ze komen uit het PEAK-programma, ontwikkeld door JDRF. 

Je hebt diabetes type 1 en je gaat sporten. Hoeveel moet je eten, spuiten of moet je je pomp tijdelijk uitzetten? Dit blijft lastig, want dit hangt af van hoe intensief je gaat sporten, hoeveel je al gegeten hebt en hoeveel insuline je nog in je lichaam hebt. Sommige mensen sporten niet of minder, uit angst voor hypo’s. En dat is jammer.

Effect van sporten op bloedsuiker

Binnen het PEAK (T1D Performance in Exercise and Knowledge) -programma hebben experts de afgelopen twee jaar de effecten van verschillende soorten beweging op de bloedsuiker onderzocht. Om vervolgens richtlijnen op te stellen om de bloedsuikers beter onder controle te houden.

Weetjes en adviezen van de experts:

  • Duursport (wandelen, hardlopen, wielrennen) -> de bloedsuiker daalt licht tot sterk.
  • Intervaltraining (atletiek, teamsporten)  -> de bloedsuiker stijgt of daalt licht.
  • Explosief bewegen (vechtsporten, krachttraining)  -> de bloedglucose stijgt licht tot sterk.
  • Bloedsuiker 5-7 mmol/l  -> eet voor een duursport nog wat koolhydraten, je kunt direct beginnen met intervaltraining of explosieve training.
  • Bloedsuiker boven 15 mmol/l  -> je kunt een rustige duursport (wandelen of rustig fietsen) uitoefenen, er mag geen sprake zijn van ketonen.
  • Ga je in de avond duursporten?  -> verlaag de hoeveelheid langwerkende insuline (of basaalstand).
  • Ga je intervallen of explosief trainen?  -> basaalstand hoeft niet verlaagd te worden.

Hieronder vind je een beslisschema dat je kunt gebruiken voorafgaand aan het sporten (minimaal 30 minuten).


Meten = weten

Hoewel deze adviezen afkomstig zijn uit wetenschappelijk onderzoek blijft de gouden regel: meet regelmatig, om hypo’s en hypers te voorkomen. Lees de ervaringen en tips van sporter Bas van de Goor. 

Bron: JDRF


Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde nieuwsberichten

13 juli 2016

Toch hypo’s bij het sporten

Bewegen verlengt honeymoonfase.jpg
24 mei 2018

Glucagon voorkomt hypo’s tijdens sporten

New York Mini Marathon.jpg
08 mei 2018

New York Marathon: maar dan in Rotterdam​