Koolhydraatarm en intermittent fasting bij diabetes type 1, wel of niet?

https://www.diabetestype1.nl/b...

Dit is een stuk wat 15 februari van dit jaar op deze site is gepubliceerd en het maakt me boos. Het zit vol met onzin en onlogische zaken. Oude informatie waarmee mensen met diabetes verder kapot worden gemaakt.

Ik wilde eerst niet reageren, omdat ik geen zin heb om tegen gevestigde orde op te beuken. Echter, ik eet nu al vier weken koolhydraatloos, niet arm, maar loos en ik leef nog en doe het beter dan ooit.

Uiteraard, helemaal koolhydraatloos kan niet. Zelfs een stukje worst kan bijv 0,4gr koolhydraten bevatten. Maar ik ga wel voor producten waar nauwelijks koolhydraten inzitten en op een dag, alles bij elkaar kom ik niet boven de 20gr uit. En juist omdat ik het zo goed doe, vind ik dat ik dit ook moet vertellen.

Ik eet vandaag precies 4 weken koolhydraatloos en precies vandaag en een paar uur geleden is het 4 weken geleden dat ik voor het laatst insuline heb gespoten. Ik was al een poosje gestopt met langwerkende insuline en ik corrigeerde puur en alleen met de kortwerkende insuline. Dit beviel mij beter dan het idee dat ik continue insuline in mijn lijf had en van alles aan het doen was met me.

Maar ik merkte ook dat ik heel langzaam aan steeds meer snel werkende insuline nodig had. Dus de resistentie werd groter.

Om je te binden aan wat ik nog meer ga typen, mijn situatie 4 weken geleden:
125KG
Bloeddruk 160/100 met bloeddruk medicatie
Kortwerkende insuline: tussen de 60 en 100 eenheden Novorapid
Langwerkende insuline: 0 units (Toujeo, maar advies was 50 units per dag)
Koolhydraten: tussen de 100 en 200 per dag
Depressief

Situatie nu:
114KG
Bloeddruk 125/70
Kortwerkende insuline: 0 units
Langwerkende insuline: 0 units
Koolhydraten: tussen de 0 en max 20 per dag
Opgewekt, vrolijk en veel meer energie

Ik zal niet alles in detail beschrijven want dat is te veel. Ik ga binnenkort een heel verslag van alles wat ik heb gedaan en de problemen die ik tegen kwam of waarvan ik weet dat je ze kan tegenkomen online zetten zodat iedereen het hele verhaal kan lezen.

Ik denk dat het advies voor Type 1 en Type 2 wat je vanuit diëtisten en het ziekenhuis krijgt ernstig FOUT is.

Je krijgt te horen dat je koolhydraten moet blijven eten en als resultaat moet je insuline spuiten. Je houdt zo je eigen problemen in stand. Want iedere keer als je insuline nodig hebt (eigen aangemaakt of extern) wordt je een klein beetje meer resistent. Als als je maar weinig insuline nodig hebt dan wordt je misschien wel nooit zo resistent dat je daar verder iets van merkt. Alhoewel, er is een reden waarom de problemen die je kunt krijgen bijvoorbeeld met je ogen een ouderdomsziekte wordt genoemd. Je merkt het dus pas na een leven lang insuline productie. Maar bij een diabeet merk je het mogelijk eerder. Hoe zou dat nou komen?

Wat doet insuline nou precies?
Insuline slaat de glucose op als vet in je vetcellen. Je lever maakt van koolhydraten glucose en pompt deze in je bloed, de insuline zorgt dat deze glucose in je vet cellen worden opgeslagen en dat je hersenen deze glucose kunnen pakken en gebruiken (bedenk je dat alzheimer ook wel type 3 wordt genoemd, zie je de link al?)

Insuline resistentie is niks anders dan gewenning. Je cellen hebben als het ware een opening (niet geheel correct, maar voor een simpele uitleg), waar de insuline met de glucose precies door heen kunnen en door mutatie/vervanging van je cellen veranderd deze opening. De cellen worden ook groter door al het aanwezige vet, wellicht dat dit het een en ander dusdanig aanpast dat hier de resistentie door komt. Hoe dit precies op cel niveau werkt wordt op diverse medische sites uitgelegd, op YouTube kun je zelfs filmpjes vinden met goede grafische weergaven. Hoe dan ook, je cellen worden resistent.

Stop met eten van koolhydraten en je lichaam krijgt niet genoeg glucose binnen om te blijven functioneren. Dus wat gaat er dan gebeuren? Heel logisch, je eigen voorraden worden aangesproken. Ik had bijv hele dikke enkels waar de rand van mijn sokken tot een halve centimeter in bleef staan. Ik dacht dat het vocht was. Mijn huisarts dacht dat het vocht was, uiteindelijk bleek het alle overtollige insuline en glucose te zijn die tussen je cellen achter blijven omdat je cellen gewoon niet meer kunnen opnemen.

Want wat doe je als je bijv. koolhydraatloos (en met koolhydraatarm is het dus nog erger) eet maar je blijft insuline spuiten? Je lichaam haalt de glucose uit je voorraden en de insuline die je spoot stopt het weer terug. En dat terwijl de voorraden wellicht al vol zaten.

En dan lees je in het boven gelinkte stuk dat je bijv. met koolhydraat arm minimaal 60gr koolhydraten moet blijven eten. 60gr Koolhydraten die je hop, zo weer je vet opslag in probeert te duwen, want dat is wat insuline doet met je glucose. En mensen die helemaal niet op koolhydraten letten doen dit nog meer.

En waarom lopen mensen met diabetes zoveel meer kans op bijv. voet problemen? Omdat schimmels voorkomen dat wondjes helen en iedere huisarts kan je vertellen dat schimmels gek zijn op glucose. Je voeten zitten vol met overtollige glucose. Ik had bijvoorbeeld gele teennagels, niemand wist wat dit precies was en niks hielp. Ik ben nu na vier weken hier helemaal van af. Gekke plekjes op mijn voeten, wondjes die slecht genazen, ze zijn bijna allemaal weg!

Zoals gezegd, ik ben helemaal gestopt (voor zover mogelijk) met koolhydraten en met insuline spuiten. Uiteraard had ik mijn insuline bij de hand, want ook als je lichaam insuline uit je voorraden haalt stijgt je bloedsuiker waarde. Er moet dus wel een basis aanwezig zijn in je lichaam. Ik had voor mezelf besloten dat ik ging corrigeren met insuline zodra ik boven de 7 zou komen. Ik begrijp dat een waarde van 7 voor veel type1ers een droom is. Dus stel je waarde bij naar een voor jou wenselijk niveau.

Eet niets, maar dan ook niets met koolhydraten. Het is ook niet logisch, je hebt voorraden. Tenzij je een lijf hebt met 0% vet, dan zul je koolhydraten moeten eten. Je hebt nu geen koolhydraten nodig, je hebt je voorraad. En alleen als je trouw aan jezelf kunt zijn en echt geen koolhydraten eet (zover dus te voorkomen) kun je werkelijk zien wat jouw lichaam doet en wat jouw lichaam zelf kan.

Toen ik nog wel langwerkende insuline spoot begon ik met 48 en na een poosje 50 eenheden en zelfs dat werd al te weinig. Mijn lichaam deed dus, zoals aangegeven door het ziekenhuis, helemaal niks meer qua insuline productie. Sinds ik ben gestopt met langwerkende insuline merkte ik dat ik niet meer zomaar steeg. Ik corrigeerde natuurlijk wel door bij maaltijden iets meer te spuiten dan ik nodig had, maar dit is na 3 uur uit je bloed. De periodes tussen de maaltijden door bleef ik stabiel zolang ik maar GEEN koolhydraten at. Zodra ik een appel at ging ik keihard omhoog. Een salade met een foute dressing, omhoog, croutons, omhoog. Wat nootjes met koolhydraten, ik ging omhoog. En zoals gezegd, je kan het niet voorkomen, bepaalde groentes hebben nu eenmaal ook koolhydraten. Zelfs broccoli heeft 2gr per honderd gram broccoli. Dus als stelregel ging ik voor minder dan 20 per dag en liever lager. Ik woog dus 120KG+ en werd langzaam zwaarder. Dit is je insuline die driftig  bijna alles in je vetcellen opslaat. Uiteraard pakken je hersenen ook wat glucose op en misschien nog wel een orgaan ergens, maar het meeste verdwijnt in je vet. Zoveel heb je gewoon niet nodig.

Ik ben dus gestopt met koolhydraten en het eerste weekend waarop ik stopte was ik bij vrienden die al twee jaar koolhydraatloos eten. Ik heb het weekend overleefd, op gigantische verlangens naar brood en chips na. En ik bleef stabiel. Ik at daar vooral groentes en vlees. Vergeet de notie dat vetten worden opgeslagen, er zijn steeds meer wetenschappers die dit ook beamen. Vet wat je eet wordt verbrandt, energie krijg je er voor terug. Koolhydraten worden glucose en glucose wordt door je insuline opgeslagen in je vetcellen. Zelfs in mijn ziekenhuis heeft men inmiddles voorzichtig toegegeven dat ze van deze informatie aan het terug komen zijn.

Ik was na het eerste weekend al 4 kilo kwijt. En dit is geen 4 kilo van je vet opslag helaas, dit is alle troep die je verder nog bewaard. Ontlasting, overtollig proteïnen, insuline, glucose en andere ellende. Uiteindelijk ben ik in de eerste week 6 kilo afgevallen, 6 kilo troep. En toen ben ik twee dagen gaan vasten. Niet iedereen moet dit gelijk doen of kan dit ook. Luister naar je lichaam. Ga niet reageren op honger of een flauw gevoel door gelijk te overeten. En eet vooral groentes, vlees, eieren, kaas, noten (waar zo min mogelijk koolhydraten in zitten). Zo krijg je je vitaminen en vezels ook binnen. Een half bord groentes en de andere helft met vlees/vis, eieren en of kaas is prima. Zo geef je je lichaam niks tot bijzonder weinig koolhydraten om op te slaan en moet het de glucose elders vandaan halen.

En dit monitor je nauwlettend. Ik kwam nooit boven de 7 uit sinds ik dit doe, maar ik zakte ook niet onder de 5,5 in de eerste week. Ergens werd dus glucose vandaan gehaald en ergens werd er insuline aangemaakt om mij stabiel te houden. Mijn internist snapt het niet, maar blijft volhouden bij type 1 wegens allerlei andere zaken die zijn gemeten en gezien. Ondertussen wil hij dat ik meer onderzoeken kom laten doen en is mijn bloed naar Erasmus gestuurd voor nader onderzoek. Hier kwam uit dat de onderzoeken van mijn eigen ziekenhuis juist waren. Geen gekke dingen dus, geen fouten in diagnose.

Echter, snap ook dat hoe langer je ziek bent en hoe langer je een bepaalde lichaamsbouw hebt, hoe lastiger het is om dit ongedaan te maken. Heb dus een lange adem. Gaat je waarde te hoog, spuit bij want je moet het wel overleven natuurlijk. Ik weet zeker dat ik ergens weer insuline aanmaak, ik zie het aan de cijfers. Ik blijf stabiel. Als ik ga sporten blijf ik stabiel. Ik heb geen hypo's meer. Na anderhalve week zakte ik naar 4,1. Normaal voelde ik de hypo al aankomen, maar nu niet. En ik kreeg ook geen hypo en ook ik zakte niet onder de 4,1. Ik besloot om ieder half uur bloed te prikken. Ik wist: Dit is het moment waarop ik voorraden moet gaan verbranden. De makkelijk bereikbare glucose is op. En of deze voorraden ook gelijk vetcellen zijn weet ik niet, ga er vanuit dat je ook een dikke lever hebt waar het een en ander in is opgeslagen. Je lever houdt namelijk ook glucose bij.

Ik voelde een buzz in mijn hoofd, hier moet je niet van schrikken. Van alles wat ik las is dit het signaal waarop je brein omschakelt van glucose naar een andere energie vorm (je vet). En als je dan steeds meer onderzoeken leest waarbij mensen met alzheimer op een streng keto dieet worden gezet en herstel laten zien dan snap je dus waarom alzheimer type 3 wordt genoemd. De hersenen kunnen geen glucose meer opnemen en sterven af.

Ik voelde dus een buzz welke een uurtje aanbleef. Mensen die ik ken die volledig koolhydraatloos eten beschreven deze buzz al eerder. Voor de een maakt het niet uit, de ander heeft er last van of wordt er angstig van. Blijf rustig en zeg desnoods die afspraak af zodat je niet het verkeer in hoeft. Ik had zonder problemen kunnen rijden, maar het is beter van niet.

Mijn bloedsuiker steeg met een half uur naar 4,7 en weer een half uur later naar 5,5 en daar bleef het ongeveer de komende dagen.

Het enige waar ik het mee eens ben wat betreft de waarschuwingen in het bovenstaande stuk is dat je voorzichtig moet zijn. Maar praten met je behandelaars heeft weinig zin. Die weten alleen: Diabeet? Daar moet insuline in.

Ga dus als eerste stoppen met koolhydraten eten. En dat is zwaar, je lijf is verslaafd aan de suikers en zal continue om meer vragen. Probeer je honger te dempen met wat eieren, vlees, kaas. Wil je knabbelen, eet wat worstjes, blokjes kaas of van die snoeptomaatjes. Zorg dat je iedere maaltijd groente eet. Altijd. Je lichaam gaat er ook om vragen. Ik lustte nooit broccoli en ik ben er nog geen fan van, maar het voelt goed als ik het eet. Er is een behoefte.

Na een dag was bij mij de honger naar koolhydraten weg. Ik heb tegenwoordig helemaal geen honger meer, zelfs als ik twee dagen vast heb ik geen honger. Wel trek, behoefte naar een stukje kaas bijv.

Probeer dus eerst je koolhydraten zoveel mogelijk af te bouwen. Denk goed na over wat je eet. Fruit zit vol met glucose. Dit gaat direct naar je lever en wordt daar opgeslagen. Stop met denken in goede en slechte koolhydraten of snelle en langzame. Je zal ze allemaal moeten verwerken. De 'goede' koolhydraten zijn vaak fructose. Ook niet goed dus.

Koolhydraten zijn eten voor de winter. In de zomer eet je fruit zodat je in de winter een voorraad hebt. Maar tegenwoordig zitten overal koolhydraten in en slaan we heel het jaar glucose op. En vinden het raar dat we ziek en dik worden.

Breng je koohydraten dus omlaag en monitor je bloedwaarden. Wellicht dat je in het begin nog redelijk wat moet spuiten, maar er komt een kantelpunt waarop je waardes omlaag gaan. Ik ben keihard gestopt, ik beweer niet dat dit bij iedereen zo kan werken. Ik ben er wel achtergekomen dat ik dus weer iets van insuline aanmaak en toevallig op deze website las ik dit nieuwe onderzoek:
https://www.diabetestype1.nl/o...

Deze artsen hebben bewezen dat je bèta cellen niet dood zijn, maar vermoedelijk slapen. Hoewel dit nog een heel nieuw onderzoeksresultaat is waar we niet allemaal van moeten gaan jubelen denk ik wel dat wat ik de afgelopen vier weken meemaak een direct resultaat is van wat ze met dit onderzoek ook hebben gevonden. Ik maak weer insuline, al is het maar een klein beetje.

En waarom zou je lijf insuline maken wanneer je zelf iedere dag insuline inspuit? Mijn diabetes app stuurt na de jaarwisseling je jaaroverzicht. De insuline die ik had ingespoten het afgelopen jaar werd in liters uitgedrukt. Ik schaam mij er nog voor... Hoe kun je van je lichaam verwachten dat het zelf iets gaat ondernemen als je zoveel in spuit?

Ik ga niet zeggen dat je type 1 kan omkeren. Ik heb nog steeds in mijn hoofd dat de meeste bèta cellen kapot zijn, maar misschien niet allemaal. Ik ben nog vol op in onderzoek en blijf monitoren. Ik weet wel dat ik steeds gezonder wordt nu. Gisteren heb ik een stukje chocolade op en dit was niet terug te zien in mijn suikerwaarde. Normaal altijd wel, keihard omhoog.

Wees dus inderdaad heel voorzichtig, je lichaam kan vrij heftige ontwenningsverschijnselen laten zien. Je kan ineens een voedingstof welke je nodig hebt niet meer binnen krijgen en heel moe worden of zelfs pijntjes krijgen. Alles wat je voelt dat niet goed is, is een te kort van iets. Krijg je nog genoeg mineralen binnen? Kalium, je kunt letterlijk niet genoeg kalium binnen krijgen. Nederlands advies is iets van 2500mg en Amerikaans advies zelfs 4500-4700mg. Probeer dat maar eens binnen te krijgen met alleen groentes. Zelfs met supplementen is het een uitdaging, maar kan wel.

Neem vitamine supplementen. Heb je hart en vaatziekten? Dan kan het ook geen kwaad om beter te eten. Als je snapt hoe plak opbouw in de aderen werkt dan leer je dat dit allemaal komt door glucose. Natuurlijk, de plak zelf is cholesterol en calcium. Dit is de pleister op de wond. De wond komt door glucose.

Ik kan hier niet alles schrijven en eigenlijk heb ik al te veel geschreven om het overzichtelijk te houden. Er kunnen zeker zaken misgaan. Deze zaken zijn geen redenen om in paniek te raken en te stoppen, maar juist om een aanpassing te maken. Luister naar je lichaam en denk na. De kennis is er, als je zoekt. Lees niks van waar men twijfelt aan keto of spreekt van keto met nog meer dan 20gr koolhydraten. Dit gaat uit van verkeerde zaken Er is een groot verschil tussen minder dan 20gr en meer 50 a 60gr per dag. Zoek de info van mensen die roepen dat je moet stoppen met koolhydraten. Dit is ook een situatie waar jij in zou moeten komen en dus beter afgesteld op wat je aan het doen bent. Ik ben mijn kennis aan het opbouwen en leer steeds meer over hoe je lichaam werkelijk werkt en ik zie het terug in de cijfers. Koop een ketometer, hou dit ook in de gaten. Er zijn al meters die ketonen en glucose waardes meten.

Heb je naar aanleiding van dit stuk vragen voor mij, maak contact! Ik help graag en ik kom ook graag in contact met type1ers en type2ers die dit serieus willen proberen. Het is al bekent dat type 2 om is te keren. Ik wil nu weten wat dit met type 1 kan doen. Zodra ik mijn lichaamsdoelen heb bereikt zal ik echt wel weer koolhydraten gaan eten, maar voor nu ga ik eerst gezond worden. Wat ik hier schreef is veel te weinig informatie, het is een richting. Er is veel meer om te begrijpen. Er zijn veel meer dingen die je kunt gebruiken om je te helpen.

Gelukkig zijn ze in mijn ziekenhuis wel heel erg geïnteresseerd, maar logischerwijs gooien ze niet alles wat ze al jaren roepen ineens overboord. Ik blijf naar het ziekenhuis gaan, al is het maar wegens de 'gratis' bloedtest en om hun in te laten zien dat het anders kan. Uiteraard begrijp ik dat ik nog maar net ben begonnen, wie weet moet ik straks ook weer iets aanpassen. Maar voor nu gaat het super.

Stop met luisteren naar diëtisten die je aan de koolhydraten houden, dit is puur de voedingsindustrie die via hen spreken. En denk logisch na, hoeveel mensen ken je die heel de dag light zooi eten en hun streefgewicht halen en daarna behouden?

*24-02 typefouten verwijderd*

  • Melden
  • Laatste reactie op 08 juli 2019 om 20:27