Oplossingen voorkomen hyper na "basaalstop" minimed-pomp 640G?

Sinds een maand heb ik de medtronic minimed 640G-insulinepomp waar een "basaalstop" op zit. Deze basaalstop zorgt ervoor dat je pomp stopt met basale insulinetoediening wanneer mijn bloedsuiker onder een bepaalde waarde raakt. Mijn instellingen zijn zo dat in de nacht bij 7,2 (een bloedsuikerwaarde van 3,2 + standaard 4 waardepunten) + twee/drie pijlen naar beneden, de pomp stopt met pompen. Overdag is dat 7,8 (3,8 + standaard 4 waardepunten).

De basaal gaat pas automatisch weer aan als ik binnen 30 minuten weer 1,1 waardepunt hoger zit (overdag dus bij 4,9) of - als dat niet het geval is - na weer 20 minuten als deze volgens mij op 6,9 zit. Als dat niet het geval is checkt hij dit alles nog een keer na 2 uur. Wanneer de basaalstop aanstaat kun je geen bolus geven (deze optie is dan inactief en kan alléén actief worden gemaakt door óók de basaaal  te hervatten*).

Nu is het zo dat ik soms toch doorzak en ik zó gammel wordt dat ik ook iets “wil” eten (een soort dierlijk instinct wat het overneemt) al is het maar iets kleins. Mijn metabolisch systeem lijkt hier dan echt om te vragen. Zou dan heel graag willen dat de basaalstand eerder weer “aan” gezet wordt (maar het moment zelf is tè vroeg) of dat ik gewoon enkel een bolus kan toedienen voor hetgeen ik heb gegeten (zònder ook de basaal te hervatten). Nu probeer ik via de boluswizard (geeft advies) wel eens toch insuline toe te dienen na dat eten of zet ik een stopwatch (mijn rationele denken functioneert bij laag namelijk slecht) om de basaal eerder te hervatten dan de pomp doet, maar ik kom toch vaak tè hoog uit nadien.

* ik zet de basaal soms daarnà weer handmatig uit, maar dat moet dan gelijk 30 minuten wat voor mij persoonlijk weer tè lang is. 

Heeft iemand (andere) tips?

Met groet van Welmoed

  • Melden
  • Laatste reactie op 09 november 2018 om 09:48