​Niks moet, alles mag

‘Is brood wel goed voor je?’ ‘Zijn aardappelen, pasta en rijst dikmakers?’ ‘Welke shake moet ik nemen na het sporten?’ ‘Mag ik met kerst een plakje kerstbrood met spijs?’ ‘Is het verstandig als ik vanavond tijdens het etentje een glaasje wijn drink?’

Als diëtist krijg ik vaak vragen over wat mensen wel of niet mogen eten. Het antwoord dat ik geef op deze vragen hangt van meerdere dingen af, want is één plakje kerstbrood met spijs de boosdoener van het structureel één kilo per jaar aankomen? Of is dat ene wijntje tijdens dat etentje de enige reden van een bloedsuiker die je niet geregeld krijgt?

'Geef mij maar een lijstje!'

Gezond eten met wat extra aandacht voor of matig met koolhydraten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want wat is gezond? En wat betekend ‘matig’? Wat zou het handig zijn als er dan een lijstje bestaat waar opstaat wat je wel en niet moet eten.

Boodschappenlijstjes, to-do-lijstjes ... ze zijn handig. Maar lijstjes met wat je wel of niet mag eten, dat is toch onzin! Want van één plakje kerstbrood met spijs word je namelijk niet dik, en één glaasje wijn is waarschijnlijk niet de enige oorzaak van die sterk ontregelde bloedsuiker. Het gaat niet om wat je eet tussen kerst en oud en nieuw, maar wat je eet tussen oud en nieuw en kerst.

Met mate

Voeding is écht een hot topic, maar het advies van diëtisten is niet sexy. Wij zeggen alleen maar: alles met mate! Ik kan er niets spectaculairs van maken, want het draait gewoon allemaal om de balans en hoe je hiermee omgaat. Gewoon normaal gezond eten en niks moet, alles mag. Een beetje minder koolhydraten, maar af en toe iets meer is echt geen ramp. Zolang je hier maar rekening mee houdt in je dag en met je insuline.

Onverwachte situaties

Iedereen weet wel ongeveer wat gezond eten is, maar hoe ga je om met de balans? Hoe ga je om met een situatie waarin iets anders loopt dan je had gepland? Wat doe je als er plots iemand trakteert op werk, of je partner je als verassing mee uit eten neemt naar dat lekkere sushi-restaurant. Zeg je direct ‘nee’ omdat je bang bent voor die giga bloedsuikerpiek na al die sushirolletjes? En wat doe je met die suikerbom als traktatie als je nét een banaan op hebt om dat dipje tussen lunch en avondeten te voorkomen?

Soms is ‘nee’ helaas nodig. Maar het is echt niet altijd nodig om die traktatie direct af te slaan of nee te zeggen tegen spontane dingen ... Verbied jezelf niets en laat je niet beperken door je diabetes. Het vinden van de balans en een manier zoeken om met andere situaties om te gaan is veel belangrijker. Weer zo’n ‘niet-sexy’ advies, sorry!



Gerelateerde blogberichten

Blog Ronnie's Dosis.jpg
03 februari 2020

5 manieren om diabetes management ‘simpeler’ te maken

Blog Debby - met een glimlach op de weegschaal.jpg
10 februari 2020

Met een glimlach op de weegschaal

RonnieBlogHoe20KGafviel.jpg
23 juli 2018

Hoe ik als type 1-diabeet 20 kilo vet verloor