Foutje moet kunnen

Inactieve gebruiker • 28 februari 2017
down20170228-8283-mnozks.jpg

Vanavond las ik het nieuws van een recent onderzoek van onder anderen Bart Roep. Hier werd geconcludeerd dat juist de bètacellen een foutje kunnen maken bij het productieproces van insuline, waardoor het afweersysteem de bètacellen aanvalt en dus diabetes type 1 ontstaat. Mooi inzicht! Wat kunnen wij diabetici hier nu mee?

Wat is de trigger?

Allereerst lijkt het me goed om te weten hoe het mechanisme werkt achter het ontstaan van diabetes type 1. Pas dan kunnen onderzoekers nadenken over voorkomen en genezen. Blijkbaar is er dus een stressfactor die zorgt voor de trigger. Is dit een virus? Een verstoring van de darmflora? Gluten? Hier is nog geen eenduidige conclusie voor. Misschien verschilt dit wel van persoon tot persoon! Nog steeds wat vraagtekens dus ...

Maar dan wordt het interresant voor ons! Aan het einde van het artikel voegt Roep toe: ‘Als je bètacellen rust gunt en daarmee redt, is je kans op complicaties aanzienlijk kleiner, zo niet nul!’ Ah, daar kunnen we misschien wel wat mee! Rust gunnen om complicaties te voorkomen, en je honeymoonfase te verlengen.

Mijn 3 tips

Zelf ben ik een maand verwijderd van een tweejarige honeymoonfase die nog steeds voortduurt. Ik gun het iedereen! Hierbij mijn drie concrete tips om je lichaam en bètacellen rust te geven, zoals ze voor mij goed werken:

  1. Vermijd snelle koolhydraten. Stop alsjeblieft met het eten van snelle koolhydraten in onder andere brood, pasta, snoep, peperkoek, muesli, aardappels enzovoorts. Maar ook met het drinken van frisdrank, sapjes en limonade. Deze geven absoluut stress aan je bètacellen door de insulineproductie flink aan te jagen! Eet in plaats hiervan meer eieren, groenten, een beetje fruit en noten.
  2. Sla eens een maaltijd over. Minder vaak eten per dag geeft meer rust aan je spijsvertering en immunstysteem. Je geeft je lichaam de kans om achterstallig onderhoud te plegen. Het verkleint de kans op foutjes en verhoogt de insulinegevoeligheid. 
  3. Beweeg meer. Fiets, wandel, dans of zwem. Als je maar je spieren blijft gebruiken. Het liefst verdeeld over de dag. Het versterkt je immuunsysteem, zorgt voor de aanmaak van geluksstofjes en zelfs je darmflora is erbij gebaat.

Op de bank

Tot slot is rust in de zin van ontspanning ook essentieel! Schroom dus niet om op de bank te ploffen voor je favoriete serie met iets lekkers zoals een handje noten of wat pure chocolade (minstens 75% cacao). Liefst geen chips natuurlijk. Maar mocht je die zak in de keukenla niet kunnen weerstaan, moet je maar denken: ‘Foutje moet kunnen’. Gewoon niet meer kopen de volgende keer.