Kan minder koolhydraten eten de bloedsuiker verbeteren bij diabetes type 1?

Een koolhydraatbeperkt dieet is erg populair, ook voor mensen met diabetes type 1. Maar wat houdt dat dieet precies in? En is minder koolhydraten eten inderdaad gunstig voor mensen met diabetes type 1? Bekijk het hierboven in de vlog van voedingsdeskundige Jasmijn, of in haar artikel hieronder.

Natuurlijk zijn er veel positieve persoonlijke ervaringen met koolhydraatbeperkt eten, maar voordat iets een medisch advies wordt, is er meer bewijs voor nodig. Voedingsdeskundige Jasmijn zet op een rij wat er in de wetenschap momenteel over bekend is.

Hoeveel koolhydraten eet je ongeveer met een koolhydraatbeperkt dieet?

Er zijn geen officiële richtlijnen voor hoeveel koolhydraten je mag eten op een koolhydraatbeperkt dieet. Over het algemeen wordt onderscheid gemaakt tussen het laag-koolhydraatdieet (matige koolhydraatbeperking) en het ketogeen dieet (strenge koolhydraatbeperking).

  • Laag-koolhydraatdieet: minder dan 130 gram koolhydraten per dag
  • Ketogeen dieet: minder dan 50 gram koolhydraten per dag

Hoeveel koolhydraten je eet is daarnaast individueel verschillend en afhankelijk van of je een man of een vrouw bent, hoe oud en hoe actief je bent.

Wat eet je als je een koolhydraatbeperkt dieet volgt?

Als je een koolhydraatbeperkt dieet volgt dan vervang je koolhydraatrijke voedingsmiddelen door koolhydraatarme voedingsmiddelen. Meer algemene informatie over koolhydraten vind je hier.

Als je minder koolhydraten eet dan kies je vaak voor de volgende producten:

  • Groenten (ook avocado)
  • Fruit met weinig suikers (bijvoorbeeld aardbeien, frambozen en bramen)
  • Vlees, vleesvervangers, vis en gevogelte
  • Eieren
  • Ongezoete zuivelproducten (zoals yoghurt, kwark, kaas)
  • Pitten, noten en zaden (ook pindakaas en notenpasta)
  • Room, boter en oliën

Inspiratie nodig voor koolhydraatarme gerechten? Op de website van het Diabetes Fonds staan veel lekkere koolhydraatarme recepten.

Minder koolhydraten eten kan de bloedsuiker stabiliseren

Het volgen van een laag-koolhydraatdieet kan de bloedsuiker minder laten schommelen. Want je bloedsuiker piekt en daalt minder snel wanneer je minder koolhydraten eet. Hierdoor heb je ook minder kans op hypo’s. Hierbij is het natuurlijk wel erg belangrijk dat je je insuline aanpast op de hoeveelheid koolhydraten die je eet.

Helaas is er nog niet veel onderzoek gedaan naar het eten van minder koolhydraten bij mensen met diabetes type 1. Daarom moet er eerst nog meer onderzoek komen voordat echt kan worden geadviseerd of minder koolhydraten eten gunstig is voor de bloedsuiker. 

Of het volgen van een ketogeen dieet gunstig is voor mensen met diabetes type 1 is nog niet bekend, ook weer door de beperkte hoeveelheid onderzoek.

Kies zo vaak mogelijk voor onverzadigde vetten

Wanneer je minder koolhydraten gaat eten dan eet je vaak meer vetten. Wanneer je meer verzadigde vetten eet dan kan dit het ‘slechte’ LDL-cholesterol in je bloed laten stijgen. Om dit te voorkomen kun je het beste producten met veel verzadigd vet vervangen door producten met veel onverzadigd vet. Meer informatie over vetten vind je hier op de site van het Diabetes Fonds.

Begeleiding door arts en diëtist

Als je minder koolhydraten eet dan moet je dosering insuline aangepast worden. Overleg daarom altijd eerst met je arts voordat je minder koolhydraten gaat eten.

Verder kan het volgen van een koolhydraatbeperkt dieet moeilijk zijn om vol te houden op de lange termijn. Ook zou het kunnen dat je een tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen. Overleg daarom altijd eerst met een diëtist voordat je start met minder koolhydraten eten. Een diëtist kan je helpen met het aanpassen van je voedingspatroon zonder dat je tekorten krijgt aan belangrijke voedingsstoffen. Lees hier over hoe een diëtist je kan helpen.

De vlog en dit artikel zijn gebaseerd op een afstudeeronderzoek en niet op een wetenschappelijk gepubliceerd onderzoek. Overleg altijd met een arts, diabetesverpleegkundige en diëtist voordat je start met een koolhydraatbeperkt dieet.

Op de hoogte blijven?

Ontvang elke 2 weken nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (1)

Start gesprek

Gerelateerde bibliotheekartikelen