Kies goede sportschoenen.jpg

Kies goede sportschoenen

Ook met diabetes type 1 is sporten en bewegen gezond. Welke vorm maakt niet uit, kies vooral wat bij je past en waar je plezier aan beleeft. Sporten helpt tegen stress, je voelt je fitter en het houdt je op gewicht. Wel belangrijk voor je voeten: kies de juiste sportschoenen.

‘Bewegen is goed, meer bewegen is beter’ is het advies dat de Gezondheidsraad heeft vastgelegd in de beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen. Deze richtlijn geeft aan: minstens 2,5 uur per week matig intensieve inspanning verspreid over diverse dagen, en minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.

Ook met diabetes is het belangrijk om te werken aan een zo goed mogelijk beweegpatroon. Net zo belangrijk: voorkomen dat je problemen krijgt. Er zijn officiële richtlijnen en adviezen opgesteld voor sporten met diabetes type 1. Deze adviezen helpen je om extreem stijgen of dalen van je bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Daarnaast is het goed om ook bij het sporten extra aandacht te besteden aan je voeten. Met diabetes loop je meer kans op voetproblemen. Door een verminderde doorbloeding kun je sneller wondjes krijgen. Ook het gevoel in je voeten kan verminderd zijn waardoor je drukplekken, die wondjes veroorzaken, niet opmerkt. Controleer je voeten daarom regelmatig. Verder kun je het risico op blessures verkleinen door de belasting geleidelijk op te bouwen en te zorgen voor de juiste schoenen.

Tips bij aanschaf sportschoenen

Het hangt er een beetje vanaf wat je gaat doen, maar over het algemeen is de belasting op je voeten tijdens het sporten groter. Vergeet dus niet om extra aandacht te besteden aan de schoenen waarmee je gaat sporten en laat je goed adviseren.

De schoenen moeten allereerst geschikt zijn voor de sport die je gaat beoefenen. Elke sport kent zijn eigen belasting en type ondergrond. Let verder goed op:

De juiste pasvorm; schoenen moeten voldoende ruimte bieden in de lengte en in de breedte.

Als je staat dan moet de schoen 1 cm langer zijn dan de langste teen. Je tenen moeten voldoende bewegingsruimte hebben.

Voor de ondersteuning van je voet is een versteviging in de hiel belangrijk. Dat is een kap aan de achterkant van de schoen die niet mag vervormen. Controleer dit door er met je duim stevig op te drukken.

Neem je podotherapeutische zolen mee als je schoenen gaat passen. Haal de binnenzool uit de schoen en loop een aantal rondjes op de schoenen met je eigen zolen.

5. Ga naar een gespecialiseerde sportzaak; als je gaat hardlopen is het goed om te testen op een loopband, voor speciale fietsschoenen ga je naar een zaak waar je de schoenen kunt uitproberen op een fiets.

Twijfel je over jouw schoenen? Wil je meer weten of uitgebreider advies? Ga dan naar de podotherapeut bij jou in de buurt. Meer informatie vind je op www.podotherapie.nl.

Op de hoogte blijven?

Ontvang elke 2 weken nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde bibliotheekartikelen

down20170207-31290-1btf1lj.jpg

Lekker skiën met diabetes type 1

down20170223-16687-z6l3yp.jpg

Duiken met diabetes

Je lichaam tijdens het sporten