Wel of niet suikervrij bij diabetes type 1?

Hoe zit het nou, mag je wel of niet (of liever geen) suiker bij diabetes type 1? Is het verstandig om zoveel mogelijk suikervrije producten te nemen?

Suiker is een koolhydraat dat de bloedsuiker snel verhoogt. Dat is handig om tijdens een hypo snel je bloedsuikerwaarde op te krikken, of bij sporten wanneer je een hypo wil voorkomen. Maar het is minder handig op andere momenten, wanneer je je bloedsuiker stabiel wil houden. 

Suiker opvangen met insuline?

Met extra insuline kun je de bloedsuikerpiek door suiker opvangen, tot op zekere hoogte. Want bij veel suiker (of andere snelle koolhydraten) is de snelle hoge piek moeilijker terug te brengen met insuline. Zeker in het geval van vloeibare suiker, bijvoorbeeld frisdrank met suiker. Daarbij gaat de suiker nog sneller je bloed in.

Mag je suiker bij diabetes type 1?

Je kunt gewoon suiker gebruiken als je diabetes type 1 hebt. Maar deskundigen  waaronder diëtisten raden wel aan om suikers met mate te gebruiken. Dan is de bloedsuikerspiegel beter te reguleren. 

Is suikervrij altijd beter bij diabetes type 1? 

Suikervrije taart, snoep en gebak is niet altijd beter. Omdat zoetstof veel zoeter is dan suiker, is er veel minder van nodig. Maar dan komt de bakker of fabrikant volume te kort in het product. Daarom wordt de zoetstof soms aangevuld met een vulmiddel waar wel koolhydraten in zitten. Dan is het voor de bloedsuikerspiegel nauwelijks beter dan suiker. Of er wordt meer vet gebruikt, vaak van het harde (ongezonde) soort. 

100 procent suikervrij eten kan bijna niet

Helemaal suikervrij eten is niet nodig, maar kan ook bijna niet. Als je honderd procent suikervrij zou willen eten, mag je bijvoorbeeld ook geen yoghurt, appels en tomaten want daar zitten van nature suikers in. En dit zijn juist de voedingsmiddelen die je nodig hebt om gezond te blijven. Daarnaast zet het lichaam natuurlijk alle koolhydraten om in bloedsuiker. Dus ook uit brood en andere producten met zetmeel.

‘Zonder toegevoegde suikers’?

Als op het etiket staat ‘zonder toegevoegde suikers’, kunnen er toch veel suikers in een product zitten. Bijvoorbeeld in vruchtensap zitten van nature veel suikers. Daarvan stijgt de bloedsuiker even snel als van gewone suiker. Bovendien zitten in een glaasje sap de vruchtensuikers van heel wat appels, peren of ander fruit. Je kunt beter fruit eten in plaats van sap drinken, dan krijg je minder suiker binnen en het is veel gezonder doordat er voedingsvezels in zitten. Vezels geven je een vol gevoel, sap doet dat niet. 

Suiker en gewicht

Ook wanneer je op je gewicht wil letten, is het goed om te minderen met suiker. Want suiker bevat ook calorieën: in 1 gram zitten 4 kcal. Suiker bevat veel energie maar geen nuttige voedingsstoffen. Het teveel aan energie wordt door je lichaam omgezet in vet. Daarnaast bevat veel suikerrijk voedsel ook veel vetten of zetmeel en levert het dus veel calorieën op. 

Persoonlijke keuzes

Bij diabetes type 1 hoef je dus geen suikervrij dieet te volgen. Wel is het goed om gezond te eten en gezond verstand te gebruiken, ook als het gaat om suiker. Hoeveel suiker je eet is ook afhankelijk van je persoonlijke keuzes en van hoeveel je bijvoorbeeld sport. Bekijk samen met je diëtist of diabetesverpleegkundige hoe je bloedsuikerspiegel reageert op suikers en insuline. 

Op de hoogte blijven?

Ontvang elke 2 weken nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde bibliotheekartikelen

koolhydraatarm diabetes type 1.jpg

Koolhydraatarm en intermittent fasting bij diabetes type 1, wel of niet?

De diëtist bij diabetes type 1

Voorbeelden van glykemische index en lading van voedingsmiddelen