down20170119-27307-bba0b4.jpg

Leven met diabetes en coeliakie

Mensen met coeliakie kunnen niet tegen gluten. Bij mensen met diabetes komt coeliakie vaker voor dan bij mensen zonder diabetes. Beide aandoeningen hebben waarschijnlijk met elkaar te maken. Hoe weet je dat je het hebt? En hoe eet je helemaal glutenvrij?

Vroeger dachten artsen vooral aan coeliakie bij kinderen met opgezwollen buikjes, platte billen en ondergewicht. Maar coeliakie kan op alle leeftijden beginnen en de verschijnselen zijn heel divers. Deze verschijnselen kun je ook hebben:

  • Verstopping
  • Diarree
  • Overgeven
  • Geen trek
  • Vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • ‘Ziek’ voelen
  • Bloedarmoede
  • Depressiviteit
  • Botontkalking
  • Tekort aan bepaalde vitamines of mineralen
  • Verlate pubertijd
  • Bij vrouwen: soms onvruchtbaarheid en miskramen

Heb je diabetes en te maken met sommige van deze symptomen, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook coeliakie hebt. Het is wel verstandig om met je arts over je klachten te praten. Verder onderzoek kan uitsluitsel geven. Het is beter niet zelf al te beginnen met glutenvrij te eten. Dan is het moeilijker vast te stellen of je coeliakie hebt.

Glutenvrij eten 

Gluten zijn eiwitten uit tarwe en nog enkele andere granen. Als je de diagnose coeliakie hebt, moet je glutenvrij eten. Helemaal geen gluten dus, ook niet een beetje en ook niet af en toe. Dat is nogal wat. Je moet al de hele tijd letten op koolhydraten en je bloedsuikers, maar bij coeliakie dus ook nog op gluten.

Glutenvrije producten

Gluten moeten vermeld staan op de verpakking van een product. Voor producten waarbij dit overduidelijk is, bijvoorbeeld tarwebrood, hoeft dit niet. Ook bij niet-voorverpakte producten moeten gluten vermeld staan op het product of op een duidelijk zichtbare plaats staan. Elk land in Europa kan hier andere regels voor stellen.

Glutenvrije producten mogen volgens de wet maximaal 20 milligram gluten per kilo product bevatten, heel weinig dus. Gebruik je meerdere producten in een maaltijd dan kan ‘glutenstapeling’ optreden. Maar de kans is klein dat je meer binnenkrijgt dan de grens van 50 milligram per kilo per dag. 

Besmetting voorkomen

‘Besmetting’ van producten die normaal gesproken glutenvrij zijn, komt onbedoeld wel eens voor in de levensmiddelenindustrie. Ook in restaurants en cafés vindt makkelijk besmetting plaats. Vraag van tevoren na wat de mogelijkheden zijn.

Biertje? Glutenvrij bier wordt bijvoorbeeld nog maar weinig geschonken. En als de wijnglazen in hetzelfde water gespoeld worden, kunnen daar zelfs gluten aan zitten.

In de keuken thuis voorkom je besmetting door een brandschoon werkblad, oven, snijplank en ander keukenmateriaal. Bewaar glutenvrije producten altijd strikt gescheiden van producten met gluten. Het is dus altijd opletten, maar het is te doen.

Insuline bijstellen

Het kan zijn dat je je insuline bij moet stellen na de diagnose coeliakie. Door je nieuwe dieet gaan je darmen zich weer herstellen. Het lichaam neemt de koolhydraten uit de voeding beter op. In overleg met je arts kun je je insulineschema hierop aanpassen. Veel mensen krijgen ook minder hypo’s.



Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde bibliotheekartikelen