down20170209-31290-d5i5l9.jpg

Koolhydraten

Koolhydraten zijn zetmeel, suikers en vezels. Ze zitten in bijna alles wat je eet. Je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker. Je hebt ze dus nodig om te leven, maar je kunt wel kiezen hoeveel koolhydraten je eet, en welke soort.

Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in brood, aardappels, rijst, macaroni, erwten en bonen, melk, fruit, snoep, koekjes, en chips.

Je darmen veranderen koolhydraten in glucose. Dat komt in het bloed als bloedsuiker en dat is de brandstof voor je lichaam. Maar als je diabetes hebt, blijft er te veel bloedsuiker in het bloed zitten. De bloedsuikerspiegel is dan te hoog.

Koolhydraten tellen bij diabetes type 1

Mensen met diabetes type 1 gebruiken insuline om de bloedsuiker goed te houden. Daarvoor moet je bijhouden hoeveel koolhydraten je eet. Daar zijn websites met lijsten voor. Onder het kopje Koolhydraattellers vind je een overzicht. Het aantal koolhydraten staat ook op etiketten van etenswaren.

Hoeveel koolhydraten mag ik?

In het algemeen wordt bij diabetes aangeraden voorzichtig te zijn met koolhydraten. Maar hoeveel is dan goed? Dit hangt af van je bijvoorbeeld je gewicht, dagelijkse activiteiten en hoe makkelijk je bloedsuikers onder controle te houden zijn met insuline. Vraag hierover advies aan je diëtist of diabetesverpleegkundige.

Snelle en langzame koolhydraten

Sommige koolhydraten worden sneller omgezet in bloedsuiker dan andere. Er zijn dus ‘snelle’ en 'langzame' koolhydraten. Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter. Want als je bloedsuiker snel stijgt en daarna weer snel daalt, krijg je veel pieken in je suikerspiegel en dat is lastig op te vangen.

Bijvoorbeeld: in een eierkoek zitten evenveel koolhydraten als in een volkoren boterham. Maar in een eierkoek zitten vooral snelle suikers. Daarvan krijg je een hogere en snellere piek in je bloedsuiker.

Voordeel van langzame koolhydraten: er zitten vaak veel vezels in. Vezels verminderen niet alleen de bloedsuikerpieken, maar ze geven ook eerder en langer een verzadigd gevoel. Daardoor ga je minder snel tussen de maaltijden door snacken.

Langzame koolhydraten

Voorbeelden van koolhydraten die langzamer worden omgezet naar bloedsuiker:

  • zilvervliesrijst
  • volkoren pasta
  • volkoren brood
  • volkorengraanproducten
  • volkorencouscous
  • bulgur, haver, quinoa
  • groenten
  • fruit
  • peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen
  • melk
  • yoghurt

Snelle koolhydraten

Voorbeelden van koolhydraten die snel worden omgezet naar bloedsuiker:

  • suiker, honing,
  • zoet beleg
  • aardappelen
  • alles met wit meel: wit brood, witte pasta en witte rijst
  • frisdranken en yoghurtdranken met suiker
  • snoep
  • koek, gebak
  • ijs
  • vruchtensappen en fruitsmoothies

Glykemische index

Sommige mensen houden graag rekening met de zogeheten glykemische index (GI) van voeding. Dit is een maat die aangeeft hoe snel een voedingsmiddel de bloedsuiker laat stijgen en dalen. Lees meer in het artikel over de glykemische index.

Is een koolhydraatarm dieet beter bij diabetes type 1?

Koolhydraatarm eten is in de mode. Ook steeds meer mensen met diabetes type 1 schrappen fanatiek hun koolhydraten, dus suikers en zetmeel. Niet zo gek, want hoe minder koolhydraten, hoe lager de glucosespiegel. Toch zitten er nog wel wat haken en ogen aan het zogeheten ‘low carb’ eten bij type 1, zegt Marleen Terlouw, diëtist bij het Rotterdamse behandelcentrum Diabeter. Lees hier meer over in het artikel over koolhydraatarm eten.

Suikervrij eten bij diabetes type 1?

Sommige mensen proberen suikervrij te eten. Het scheelt snelle suikers. Maar helemaal suikervrij eten is niet nodig en het kan ook bijna niet. Soms zit er van nature al suiker in producten die ook gezond zijn, zoals groenten en fruit. En suikervrije producten bevatten soms ook weer andere koolhydraten waar je toch rekening mee moet houden. Ook hier lees je meer over in het artikel over koolhydraatarm eten.

Koolhydratentellers

Voor veel mensen met diabetes type 1 is koolhydraten tellen best een gedoe. Het is bijvoorbeeld lastig voor kinderen of op feestjes of simpelweg om er elke dag rekening mee te houden bij alles wat je eet. Onderstaande websites en apps kunnen helpen om het net wat makkelijker te maken.

Websites met koolhydratentellers

Apps voor mobiel koolhydraten tellen

Tip: Kijk voor andere apps in het artikel over diabetes-apps

Op de hoogte blijven?

Ontvang regelmatig nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (0)


Start gesprek

Gerelateerde bibliotheekartikelen