down20161221-6118-zirumx.jpg

Gezond eten met diabetes type 1

Met diabetes type 1 kun je in principe alles eten, doordat insuline je veel vrijheid biedt. Toch blijven bloedsuikerpieken vaak lastig te managen. Dat betekent keuzes maken die bij jou passen.

Weinig koolhydraten eten met diabetes type 1, zoals vroeger werd voorgeschreven, hoeft tegenwoordig niet meer. Dankzij de verschillende soorten insuline ben je aardig flexibel. Maar het hangt af van je eigen lichaam en voorkeur of je liefst koolhydraatarm eet of koolhydraten opvangt met insuline.

Grote persoonlijke verschillen

Mensen reageren heel verschillend op voedingsmiddelen, en op soorten koolhydraten. Zelfs precies hetzelfde voedingsmiddel in dezelfde portie kan per persoon anders werken op de bloedsuikerspiegel.

Recepten nodig voor inspiratie?

Zoals voor iedereen, met of zonder diabetes, is het goed om je lichaam gezond te houden en voeding kan daarbij helpen. Bij diabetes verkleint het bovendien de kans op complicaties of verergering daarvan. 

Het is dus een kwestie van nagaan wat het beste voor jou werkt. Wil je bijvoorbeeld niet alleen op je bloedsuiker letten maar ook op je gewicht? Dan betekent dat ook weer andere keuzes. Doe inspiratie op met de recepten op diabetesfonds.nl

Let hier extra op bij diabetes type 1

Je krijgt veel uitleg en tips van de diabetesverpleegkundige en diëtist. Daar kun je ook terecht met vragen over je eigen situatie. Belangrijke aandachtspunten rond voeding en diabetes type 1:

  • Koolhydraten, omdat het lichaam ze omzet in bloedsuiker. Je hebt koolhydraten nodig voor energie om van te leven. Hoe snel ze worden omgezet, verschilt tussen de soorten koolhydraten. Dat hangt nauw samen met de glykemische lading en glykemische index van voeding.
  • Alcohol bevat koolhydraten die de bloedsuiker eerst verhogen. Het verraderlijke is dat alcohol na een paar uur juist de bloedsuiker verlaagt. Bekijk ook deze tips van onderzoekers.
  • Suikerhoudende voedingsmiddelen en zeker dranken zoals gewone frisdranken en vruchtensappen, gaan snel als glucose het bloed in. Natuurlijk wel handig tijdens een hypo. Wil je suiker vermijden, kies dan voor bijvoorbeeld water of thee. Lees hier meer over wel of niet suikervrij eten.
  • Meedoen aan de Ramadan? Meedoen hoeft niet, maar kan wel, hoewel onderzoek laat zien dat het best een uitdaging is.

Tip: vraag hier de gratis brochure Lekker en gezond eten met diabetes aan (pdf)

Wat is gezond volgens de Voedingsrichtlijn diabetes?

Veel groente, genoeg fruit en niet te veel (toegevoegde) suiker, verzadigd vet en zout. We weten allemaal wel ongeveer wat gezond is. Maar toch zijn er ook veel verschillende ideeën over wat het allergezondste dieet is. Of je nu diabetes type 1 hebt of niet, de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een goede richtlijn om gezond te eten.

In november 2020 kwam de nieuwe 'Voedingsrichtlijn diabetes' uit. Is dit anders dan de Schijf van Vijf? Op veel punten niet, maar sommige adviezen zijn voor mensen met diabetes extra belangrijk. En er zijn een paar extra adviezen, zoals voor mensen met overgewicht. De richtlijn geeft ook aan welke voedingspatronen gunstig zijn voor je bloedsuikers en je algemene gezondheid. Meer over die voedingspatronen vind je op de website van het Diabetes Fonds.

Op de hoogte blijven?

Ontvang regelmatig nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!


Gesprekken over dit artikel (1)

Start gesprek

Gerelateerde bibliotheekartikelen